Konferenstelefoner tillåter oss att ha distansmöten med personer på andra destinationer. Fördelen är att du undviker tiden det tar att resa. resekostnader, det påverkar miljön i mindre utsträckning och det tillåter mer spontana möten. För att mötet ska bli lika bra som om man träffas i person krävs det att konferenstelefonen och övrig utrustningen levererar hög kvalitet och tekniken alltid fungerar ut efter ditt behov. Nedan har vi beskrivit olika frågeställningar som du bör tänka på när du ska köpa en konferenstelefon.
Att tänka på när du väljer en konferenstelefon.
Personliga möten. Upp till 4 personer.
I dag är mobilitet ett nyckelbegrepp och tekniken idag tillåter oss att förändra hur och var vi har våra möten. Vi vill kunna hålla distansmöten på andra platser än bara i det stora konferensrummen. När du ska ha personliga möten är en lättanvänd och bärbar konferenstelefon eller konferensenhet med USB- och Bluetooth anslutning ett bra alternativ. Det gör att du enkelt och när och var som helst kan ha effektiva och produktiva möten. Perfekt för det mobila kontoret.
Möten vid ditt skrivbord eller i mötesrummet. Upp till 12 personer.
Att fastna i små detaljer i ett projekt kan vara frustrerande. Då är behovet av snabb och enkel effektiv kommunikation vid ditt skrivbord en bra sätt att ordna ett spontant möte på några sekunder. Smidigt får alla inblandade i projektet tillgång till den senaste informationen. Konferenstelefoner med Unified Communication integreras all kommunikation mellan till exempel mobiltelefon, dator och fast telefoni.
Telefonmöten i konferensrum. Upp till 20 personer.
Bra ljud är en förutsättning för att deltagarna ska orka hålla sig koncentrerade. Möten ska vara effektiva och att konferenstelefonen tillåter att alla personer kan vara med och delta. Fler funktioner hos konferenstelefonen krävs vid dessa sammanhang som flerpartssamtal, extramikrofoner, inspelningsfunktioner, kristallklart ljud mm.